mandag 21. februar 2011

Grove rundstykker

Etter å ha plagdes litt med bakst igjen, var det på tide å prøve nye oppskrifter...
Fant ei i oppskriftsboka mi som jeg har hatt lenge, men aldri prøvd - resultatet ble veldig bra så her kommer oppskrifta c",)

250 gr Toro Grov Glutenfri Brødblanding (brukte Semper med fiber)
2 1/2 dl vann, melk eller soyamel (brukte laktosefri mel)
1/2 pk gjær
1/2 dl olje (var nesten fri så brukte smeltet margarin og olje sammen)
1/2 ts bakepulver
40 gr ost (revet hvitost)
1 egg
1 ss fiberhusk
karve, anis, basilikkum eller oregano etter smak og behag ( brukte oregano)

Jeg hadde i tillegg en neve havregryn og en neve solikkefrø i for litt mer næring, og det smaker godt c",)

Bland alt det tørre
Løs gjæren og fiberhusken i væsken og la mikseren gå i 2-3 minutter
(brukte tørrgjær og det gikk helt fint)
Ga litt olje på hendene og trill ut til rundstykker
Heves i 15-20 min ( lot heve 30 min)

Pensle med vann ( dette glemte jeg men resultatet ble likevel veldig bra)

Jeg stekte de på 200 grader i ca 15 min +/-

Lykke til og vel bekomme!
10 åringen i dette huset spiste tre stykker på rappen i tillegg til
at hun likte smaken av deigen (det har hittil ikke skjedd før med den glutenfrie gjærbaksten)

c",)
Glemte også ta bilde, så det får bli neste gang, de ser appetittelig ut

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar